להתחברות

אמוץ הנרטיב החיצוני

אמוץ הנרטיב החיצוני

יש יתרונות רבים להסתרה השאיפה שלנו היא לעולם מתוקן
שבו לא יווצר פער או נתק בין האדם לבין תדמיתו.
לא תמיד זה פשוט כשיש לחץ חברתי חזק.
חשוב להבהיר ולנסח את יתרונותיה של ההסתרה.
אנשים רבים מסתירים, או שאינם מביעים, חלקים חשובים בזהותם (האישית או הלאומית) במגעם עם סביבתם. ההסתרה איננה נובעת רק מפחד.
לעיתים היא נובעת מתוך הזדהות אמתית עם ערכי הסביבה שלפי תפיסתם זהותם העצמית מנוגדת להם.
0
התעקשות על עצמיותך

התעקשות על עצמיותך

כשאדם מסתיר משהו חשוב מהזהות שלו נוצר פער בין האמת לבין התדמית שהוא רוצה לשמר.
בכדי לבנות ולשמר את הפער הזה יש צורך להשקיע הרבה אנרגיה.
לעיתים קרובות ההסתרה נובעת מדחייה עצמית, או דחייה של חלק מעצמנו,
מתוך אימוץ של אידיאל חיצוני שנרכש מהסביבה, ומתוכו – שלילת האלמנטים ה'שליליים' בתוך עצמך.
זו עמדה שמביאה למבוכה, הסתרה, התכנסות, בריחה תמידית, מערבולת של שקרים.
זה כדור שלג של שקרים. צריך לזכור למי שיקרת ומתי, אל מי לדבר ומתי.
כתוצאה מזה אדם נושא את עצמו מתוך כפילות, תוך נתק פנימי מעצמיותו.
0
sources

כשאדם מקבל מהסביבה מסר שלילי לגבי זהותו, מה עליו לעשות:
האם לאמץ את הנראטיב החיצוני?
מה יתרונותיה של ההסתרה?
האם ואיך ניתן להתעקש על עצמיותך, להיות נאמן למי שאתה?
אילו מחירים עלולים לשלם על כך?
אילו מחירים עלולים לשלם על ההסתרה?

 

חברי הקבוצה : אילון שמיר ,שלומית קנדי הראל, מנחם קליין,עפרה ליבוביץ גולדברג

הדיון הערוך

  • עורך

    כשאדם מקבל מהסביבה מסר שלילי לגבי זהותו, מה עליו לעשות: האם לאמץ את הנראטיב החיצוני? מה יתרונותיה של ההסתרה? האם… כשאדם מקבל מהסביבה מסר שלילי לגבי זהותו, מה עליו לעשות: האם לאמץ את הנראטיב החיצוני? מה יתרונותיה של ההסתרה? האם ואיך ניתן להתעקש על עצמיותך, להיות נאמן למי שאתה? אילו מחירים עלולים לשלם על כך? אילו מחירים עלולים לשלם על ההסתרה? (צפיה בדעה במקור)
  • עורך

    השאיפה שלנו היא לעולם מתוקן שבו לא יווצר פער או נתק בין האדם לבין תדמיתו. לא תמיד זה פשוט כשיש… השאיפה שלנו היא לעולם מתוקן שבו לא יווצר פער או נתק בין האדם לבין תדמיתו. לא תמיד זה פשוט כשיש לחץ חברתי חזק. חשוב להבהיר ולנסח את יתרונותיה של ההסתרה. אנשים רבים מסתירים, או שאינם מביעים, חלקים חשובים בזהותם (האישית או הלאומית) במגעם עם סביבתם. ההסתרה איננה נובעת רק מפחד. לעיתים היא נובעת מתוך הזדהות אמתית עם ערכי הסביבה שלפי תפיסתם זהותם העצמית מנוגדת להם. השאלה היא מהם התנאים שיכולים לאפשר לאדם את החיבור לעצמו, למרות הלחץ הקבוע של סוציאליזציה. מה מקומו של רגש השייכות בסיפור הזה? האם הוא מתפקד כשיעבוד נוסף, או כמרחב שמאפשר לאדם את זהותו העצמית. יש כאן מתח בין השייכות לקבוצת השוים לבין שייכות למסורת, למורשת וכו'. שאלה נוספת היא מה נדרש מהקבוצה כדי שתאפשר לפרטים בה לבטא את עצמם באופן מלא? לפעמים היא צריכה דווקא לטעון אותם במורשת, בערכים, כדי לאפשר את העצמיות. ומצד שני היא צריכה לאפשר את המרווח בין הפרטים, בין הנראטיבים השונים כדי להימנע מעריצות הנורמה השלטת. יש גם חשיבות לחברוּת. לאמון. לדיאלוג. כלומר לממדים שאינם של תוכן, של אידיאולוגיה, ומאפשרים את התנועה הפנימית. מלבד זאת, יש צורך לחנך את התלמידים לצמיחה פנימית, לביטחון פנימי, להכרה בערך עצמם, מורשתם וכו', כבסיס לזהות שאינה מתנצלת ומצטדקת ומכחישה את עצמה, אלא מהווה ציר-כוח פנימי של האני. כך כל החברה יכולה להיתרם מה'אני'ים הגדלים הללו. אם מדברים על נושא אחד מכיוונים שונים, מנראטיבים שונים, זה מעשיר את הנושא עצמו, וכך את החברה כולה. כמו שאמר גורדון, שהוא שואף לבני אדם שיהיו כמו כוכבים, שהם גדולים בפני עצמם ואינם באים זה על חשבון זה. (צפיה בדעה במקור)
  • שלומית קנדי הראל

      במסגרת הנושא "שקרים לבנים" בחרנו לעסוק בנושא הסתרת זהות. וכך נזכרתי בשיר של מאיר אריאל: מלכודת התדמית. שאלות שניתן…   במסגרת הנושא "שקרים לבנים" בחרנו לעסוק בנושא הסתרת זהות. וכך נזכרתי בשיר של מאיר אריאל: מלכודת התדמית. שאלות שניתן לשאול על השיר:
    1. אילו ביטויים בשיר מביעים מסגרת?
    אילו ביטויים בשיר מביעים חופש? מה נוכח יותר?
    1. אילו ניגודים נוספים מסכמים את השיר בסופו?
    2. הניגודים מסייעים לנו להבין את חווית הכותב. מהי?
    3. למה משולה בריחה מתדמית? מה הוא הפך הדבר? מדוע?
    4. מדוע נבחר הפרפר כמייצג המסר? מהו מסמל? מה אנו יודעים על פרפר?
    5. האם חוויה מעין זו מוכרת לכם?
    6. האם לנו כחברה יש חלק בחוויה שלילית זו עבור אנשים מתוכה? מדוע?
    7. האם גם אני נוטה לקטלג אנשים?
    8. מה גורם לאדם להסתיר? מה יאפשר לו לשחרר? האם זה גורם פנימי או חיצוני?
    9. מה מאפשר לסביבה להיות מכילה? סובלנית? להכיל גוונים בתוכה?
    (צפיה בדעה במקור)
  • אילון אידלשטיין

    קונטרה קונטרה (צפיה בדעה במקור)